MEOLA is niet het enige bedrijf dat gebruik maakt van community building. Maar waarom doen zoveel bedrijven dat? Wat betekent het? Waar kan ik het vinden? Waarom ik? Wat heb ik er aan? Op deze vragen ga ik je antwoord geven in deze blog.
Wat is community building?
De vertaling is heel simpel; een gemeenschap bouwen. Dit klinkt natuurlijk wel erg statisch, maar dit is wel de letterlijke vertaling. Makkelijk uitgelegd betekent community building dat een groep mensen die dezelfde interesses heeft, met elkaar in contact komt.
Deze interesses kunnen zijn:
- probleemgebieden (bijv. medisch/psychisch)
- passies (gitaarspelen/ breien/ muziek)
- gedachtes
- dingen die samen leuk gevonden worden
Een community kan offline en online plaats vinden.
Waar kan ik het vinden?
Deze vraag is hierboven al deels beantwoord. Community building kan offline en online plaats vinden. Bij offline kun je denken aan bepaalde clubjes, zoals een breiclub, een kookclub, een knutselclub, een paardenclub, enzovoorts. Online kunnen deze clubjes zich ook vormen, maar bedrijven in het algemeen gebruiken community building vooral om hun klanten met elkaar in contact te brengen. Op dit moment zie je dat er op Facebook, groepen gecreëerd worden. Dit kan een persoon zelf doen, maar dit kunnen bedrijven ook doen. Als een bedrijf dit doet worden de klanten met elkaar in contact gebracht en er kunnen verschillende extra’s aan deze klanten geboden worden.
Wat heb ik eraan?
Via community building kom je in contact met mensen die dus dezelfde interesses hebben als jij. Buiten dit kun je hier veel voordelen uithalen. Bijvoorbeeld je zit met een ‘probleem’ gerelateerd aan het onderwerp waar de community voor is bedoeld, dan gaan mensen die ook in deze community jou ‘oplossingen’ geven. Super handig in vele gevallen. Buiten dit, kun je ook inspiratie met elkaar delen, leuke acties bijwonen enzovoorts.
Community building bij MEOLA
Bij MEOLA hebben we ook een manier van community building. Ben je klant van MEOLA? Dan kan je je aanmelden op http://leden.meolaleather.nl/. Dit is een website waar je in contact kan komen met mensen die net zoals jij ook al klant zijn van MEOLA.
Je kunt inspiratie met elkaar delen als je een workshop bij MEOLA hebt gevolgd en je gemaakte tas graag wilt delen. Op deze manier kunnen anderen er weer inspiratie uit halen. Ook kun je hier delen wat voor aankoop jij hebt gedaan.
Het is mogelijk om vragen te stellen, deze kunnen andere leden beantwoorden. Is je vraag dan nog niet beantwoord, dan heb je van mij binnen een dag antwoord. Dit is vooral handig als je een online workshop pakket hebt aangeschaft, op deze manier kom je in contact en wordt jouw vraag beantwoord. Heb je een andere vraag, dan kun je deze hier natuurlijk ook stellen. Heb je een vraag die meer privé is? Dan kun je je vraag aan de 1 op 1 helpdesk sturen en ook dan zal ik deze binnen een dag beantwoorden.
Ik wil challenges en vragen in deze community gaan delen. Heb je ideeën wat voor invulling ik hier aan kan geven? Laat het me zeker weten!
ENNNN jij krijgt in deze groep de kans om mee te denken over onze nieuwe collectie’s. Ik ga vragen stellen en polls opstellen waarmee jullie je mening kunnen geven. En deze is voor mij natuurlijk super belangrijk!
Dus ben jij een klant van MEOLA meld je dan nu aan in de community groep.
Liefs,
Amy